Mercedes-Benz She magazine

et haar hoge voorhoofd ziet ze eruit alsof ze zojuist uit een schilderij van Botticelli is gestapt: Amber Valletta was in de jaren negentig een van dé supermodellen, liep over de catwalk voor grote namen als Armani en Versace en verdiende miljoenen met reclamecampagnes. Ook nu nog loopt deze 44-jarige Amerikaanse over de cat- walk en is ze het gezicht van grote campagnes. Ze is wel veranderd. Amber Valletta is intussen moeder geworden van een zoon en leeft zo duur- zaam mogelijk: ze rijdt in een elektrische auto, haalt haar stroom uit zonnepanelen, gebruikt cosmetica op basis van natuurlijke ingrediën- ten. “Op een bepaalde leeftijd ga je inzien dat je ook moet leven naar je overtuigingen. Ik kon niet alleen maar doorgaan met geld verdienen in de modebrache, ik moest ook iets doen”, ver- telt ze. “Nu zie ik het als mijn taak om consu- menten te informeren en grote merken aan te sporen om eindelijk duurzamer te gaan werken.” Intussen geldt ze als een van de invloedrijkste influencers in de strijd om fair fashion. Ze bekri- tiseert wantoestanden in de textielfabrieken, massaconsumptie, maar ook tal van luxelabels die weigeren een voorbeeldfunctie te vervullen. “Al dit soort zaken kaart ik aan, hoewel velen in mijn branche waarschijnlijk liever hadden dat ik mijn mond zou houden”, zegt ze. Van wie ze haar activistische aard heeft? Van haar moeder die vroeger actief protesteerde tegen de bouw van kerncentrales. Zij is nu haar grootste voor- beeld. En dit zijn de negen punten van Amber Valletta’s manifest: “Het is slim en cool als een mooie outfit lang meegaat, recycleerbaar is of zelfs een tweede leven krijgt.” Doelgericht Tegenwoordig weet Amber Valletta aan welke dingen ze waarde hecht. Als het gaat om duurzame fashion geldt ze als een invloedrijk influencer. Mode moet lang meegaan. De modebranche kan niet doorgaan op de huidige manier - ze is niet duurzaam. Tegenwoordig gaat het niet meer alleen om wat je eet, maar ook om wat je draagt. Bij de productie van levensmiddelen is de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt. Waarom kunnen we niet ook kleding zo pro- duceren dat er minder hulpbronnen worden gebruikt? We moeten niet alleen maar willen vasthouden aan trends. Het is slim en cool als een mooie outfit lang meegaat, recycleerbaar is of zelfs een tweede leven krijgt. We moeten in kringlopen denken. De mode-industrie heeft enorm veel macht. Ze kan de maatschappij veranderen, mensen motiveren en inspireren. Ieder jaar weer zien we hoe innovatief de branche kan zijn. Ik roep ook de grote luxelabels op om hun steentje bij te dragen: daarmee bedoel ik duurzaam ontwerpen en produceren. De mode-industrie heeft een voorbeeldfunctie, het is een branche die wereldwijd dingen in beweging zet. Productieomstandigheden moeten veranderen. Het gaat me niet alleen om het milieuaspect, maar ook om de mensen die in de mode-industrie werkzaam zijn. We kennen allemaal de beelden uit Pakistan, India of Bangladesh. We moeten al die mensen voor ogen houden als we nieuwe kleding kopen. We moeten aandringen op sociale contracten en betere omstandigheden in textielfabrieken, op eerlijke lonen. Pas als we ons hier bewuster van worden en zulke zaken als consumenten gaan afdwingen, zal er verandering komen in de omstandigheden buiten Europa of Amerika. Luxelabels moeten het voorbeeld geven. Er zijn veel nieuwe duurzame labels, dat is geweldig. Ze maken weliswaar niet zoveel kledingstukken als de fast-fashion-bedrijven, maar ze zetten wereldwijd wel de trends. Daarom hebben ze een bijzondere ver- antwoordelijkheid voor de manier waarop ze kleding produceren en verkopen. Ze zouden het zelfs bij hun marketingcampagnes kunnen inzetten. Maar hoofdzaak is dat ze eindelijk in actie komen. M Er moeten eerlijke arbeidsvoorwaarden komen. Fast-fashion- bedrijven die goedkopere mode maken, zetten inmiddels voorzich- tig hun eerste duurzame stappen. Het grote probleem is echter dat ze simpelweg veel te veel produceren – vaak ook nog eens van slechte kwaliteit. Als ze een tandje zouden terugschakelen, de prij- zen ietsje zouden verhogen en de arbeidsvoorwaarden zouden ver- beteren – dan zouden ze pas echt baanbrekend zijn! Minder aan- bod betekent bovendien meer vraag. Daarvan profiteert iedereen: bedrijven kunnen zo bewuster produceren, consumenten slimmer kopen, en arbeidskrachten in fabrieken meer verdienen. Als de prijs iets stijgt, zijn de marges ook ruimer. Overigens is allang in onderzoek aangetoond dat duurzaam produceren op lange termijn geld bespaart. Consumenten hebben heel veel macht. We kopen allemaal kle- ding. We zouden ons daarom allemaal moeten verdiepen in de omstandigheden waaronder kleding wordt geproduceerd en wat voor invloed de textielindustrie op het milieu heeft. Veel mensen zijn zich hier nog steeds niet van bewust. Pas als consumenten kritischer gaan worden, zullen bedrijven daadwerkelijk anders gaan werken. Wij hebben als consument echt heel veel macht. Wij beslissen namelijk zelf waar en waaraan we ons geld uitgeven. Heb ik het echt nodig? De beste manier om naar ons eigen con- sumentengedrag te kijken, is door ons af te vragen: “Heb ik het echt nodig? Heb ik al niet genoeg leuke kleding?” Het zou goed zijn als we de tijd zouden nemen om na te denken waarom we eigenlijk iets willen kopen. Ik kocht vaak iets om iets in mijn leven te compenseren. Die vraag zouden we onszelf allemaal eens moe- ten stellen. Ik denk dat we eigenlijk allemaal veel te veel kopen. Mode is vrijheid. We drukken er onze persoonlijkheid mee uit, tonen onze creativiteit. fashion is er ook om vrouwen zich goed te laten voelen, dat wil ik ook niemand ontzeggen. Alleen niet ten koste van anderen, ten koste van gezondheid of onze planeet. We willen er tenslotte niet alleen goed uitzien in onze kleding, maar ook een schoon geweten hebben, toch? Iets doen is beter dan niets doen! Elke ondernemer moet zich afvragen of hij of zij duurzaam werkt. Nagaan wat er wordt ver- kocht en waarom. Het is niet zo dat ieder modebedrijf meteen vol- komen ‘eco’ moet zijn. Wat telt is dat er transparant wordt gewerkt en dat mensen zich inspannen om het steeds beter te doen. Dan zijn ze authentiek – en mensen zijn dol op authentieke merken! Amber Valletta, 44, houdt zich naast haar werk als model en actrice ook bezig met milieubescherming. Ze steunt onder andere Oceana, een organisatie die zich richt op bescherming van zeeën wereldwijd. In 2013 richtte ze Master & Muse op, een webwinkel voor duurzaam geproduceerde high fashion. De mooiste en duurzaamste labels laat ze als influencer zien op haar Instagramaccount. Als pleitbezorger voor elektrische mobiliteit promoot ze de Concept EQ van Mercedes-Benz in de #mbcollective Fashion Story. masterandmuse.com 1 2 3 4 5 6 7 8 9 50 Juni 2018 Mercedes-Benz 51  Mercedes  Mercedes

RkJQdWJsaXNoZXIy MjczOTA=